Een soepel schakelende automatische versnellingsbak met het juiste onderhoud
Autofabrikanten passen steeds meer geavanceerde techniek toe om de automatische versnellingsbak rustig en zonder schokken te laten schakelen. Had je vroeger een automatische versnellingsbak met drie versnellingen, nu is een zes- of zeventraps automaat al vrij normaal.
Deze automatische versnellingsbakken vragen om een specifieke olie.
Waar bij onderhoud de motorolie vervangen wordt en ook meteen een nieuw filter wordt gemonteerd, wordt de olie in de versnellingsbak vaak vergeten of overgeslagen. Dit omdat kostbaar gereedschap voor het spoelen/verversen bij veel bedrijven niet voorhanden is. Maar het feit wil dat juist door vervuiling van de automaatolie (o.a. door slijtage en uitgewerkte additieven) oliekanalen verstopt raken, de stuurunits dichtslibben en de lamellen vervuilen. Tevens wordt de smerende werking van de olie steeds minder.
Oliefabrikanten (zelfs van de beste merken) geven als maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaatolie 80.000 kilometer aan. Dit in tegenstelling tot de autofabrikant die beweert dat dit in de meeste gevallen nooit hoeft te gebeuren.
Bij periodiek verversen/spoelen gaat de bak aanzienlijk langer mee
Het rijden met zo’n vervuilde automaat wordt langzamerhand minder prettig en het stoterig rijden zorgt voor steeds meer ergernis.
Daar komt nog bij dat bij steeds meer auto’s de software afstelling gaat reageren op een slecht schakelende versnellingsbak. Al met al reden genoeg om regelmatig (om de 60.000 tot 80.000 km) de versnellingsbak een goede onderhoudsbeurt te geven door de bak dynamisch te spoelen.
Spoelen of alleen verversen??
In een automatische versnellingsbak zorgt onder andere de koppelomvormer ervoor dat zo’n 30% van de olie bij het “normaal” verversen blijft zitten. Alleen de aftapstop eruit en de olie aftappen heeft dan ook weinig zin. De volgende methode is door met behulp van een machine de oude olie er uit te persen; hierdoor wordt ook de koppelomvormer ververst. Dit werkt al een stuk beter. Maar het blijft uiteindelijk verversen.
Als het op bovenstaande manier gaat, kun je binnen een halfuurtje weer rijden, maar zal het plezier van een goed schakelende automaat van kortere duur zijn.
Wij vinden het absoluut noodzakelijk dat er ook gespoeld wordt en aanslag, sludge, slijtdeeltjes en andere verontreinigingen losweken en uit het systeem gefilterd worden.
Hoe wordt de automaat gespoeld
Wij beginnen de onderhoudsbeurt aan de automaat met een proefrit om zelf vast te stellen of spoelen nog zin heeft of dat er al sprake is van een echt defect. Tevens wordt zo de bakolie op temperatuur gebracht hetgeen goed spoelen bevordert. Nu wordt op de brug het spoelapparaat aangesloten. Een snel werkende reinigingsvloeistof wordt in de reinigingscyclus meegegeven en de auto wordt gestart. Nu zorgt de spoelmachine dat de oude olie en het reinigingsmiddel door een speciaal filter geperst wordt. Het reinigingsmiddel zorgt voor losweken van aangekoekte sludge en verontreiniging.
Tijdens deze procedure wordt er voortdurend geschakeld om zo alle kanalen, tandwielen, kogels en elektromagnetische kleppen te reinigen.
Afhankelijk van de mate van vervuiling laten wij machine en reinigingsmiddel zo’n 15 tot 25 minuten hun werk doen. Hierna begint het daadwerkelijke spoelen met de nieuwe olie, de nieuwe olie wordt door middel van de pomp de automaat in gepompt. Er wordt 4-5 liter doorgespoeld met nieuwe olie voordat we de automaatbak volledig afvullen met nieuwe olie. Dit doen we speciaal om te kunnen zien hoe de vervuiling is in vergelijking met de nieuwe olie.
Hierna vullen wij met behulp van de spoelmachine de automaat met de voorgeschreven olie en wordt er tevens een speciaal additief toegevoegd. Na vulling worden drukken met lopende motor gecontroleerd.Na het afkoppelen van de spoelmachine wordt met hulp van onze speciale testapparatuur de automaatbak instellingen gecontroleerd en zo nodig gereset. Uiteraard kijken wij dan ook of er verder geen fouten in het motormanagement systeem zitten.Na de werkzaamheden gaan wij weer proefrijden om helemaal zeker te zijn van een prima werkende automaat.
Voor deze onderhoudsbeurt aan de automatische versnellingsbak hebben wij uw auto zo’n twee tot drie uur nodig.
Na de spoeling
Het reinigen en spoelen van de automaat, koppelomvormer en warmtewisselaar behoort tot onderhoud van de auto en moet men voornamelijk zien als een voorzorgsmaatregel om problemen te voorkomen. Wij hebben wel bij diverse klanten slecht schakelende of zelfs niet schakelende automaatbakken een nieuw leven in kunnen blazen door het reinigen en spoelen. Op dat laatste kunnen wij echter geen 100% garantie geven.
- Als uw automaat goed schakelt en geen problemen heeft, weet u nu zeker dat deze weer geheel vrij is van vervuiling en de komende tienduizenden kilometers weer goed zal functioneren. De levensduur van een zeer belangrijk (en kostbaar) onderdeel van uw auto is aanmerkelijk verlengd.
- Bij Mercedes-Benz hebben wij de volgende problemen al opgelost middels spoelen: klappen in versnellingen, overmatig slippen bij schakelen of accelereren, stoten, vertraagd oppakken bij overschakelen, bonken bij het in de versnelling zetten en zelfs noodloop meldingen.
- Bij BMW; schommelen van toerental bij rustig rijgedrag bij koude motor, klappen in versnelling bij kickdown, trillen bij lage toerentallen (vooral wanneer de bakolie koud is).
- Bij Volvo; slippen, het niet willen opschakelen. Bij vollast bij laag toerental trillen, noodloop bij kickdown, bonken met schakelen in versnellingen.
Na deze uitgebreide spoelbeurt zult u meteen merken dat de auto weer een stuk soepeler rijdt. Tevens zorgt de verse olie voor een veel langere levensduur van de automaat. Wat uiteindelijk resulteert in minder kosten in de toekomst en dure reparaties worden voorkomen.